Tänään olemme tuhlanneet tuhansia - onneksi islannin kruunuina kuitenkin :) Päivään mahtui reippailua monessa muodossa: kävelyä, uintia ja tietenkin ratsastusta.

Heräsimme aamulla anivarhain, hieman ehkä aikaerosta johtuen. Hotellin aamiaispöydän tarjoilut on liki suomalaista tasoa, vatsat tulivat onnellisiksi. Hieman vatsojamme lepuuteltuamme suuntasimme aamukävelylle läheiseen isoon puistoon Laugardaluriin, jonka päädyssä on myöskin kuumavesiuima-altaat (Laugardalslaug). Kävelimme pitkin poikin puistoa, löysimme itsemme myös minimaalisesta metsästä, jossa olisi hyvin voinut kuvitella menninkäisten asuvan. Kiertelimme myös hienossa kasvitieteellisessä puutarhassa, jossa opaskirjan mukaan kasvaa yli 5000 kasvilajiketta (!) Näimme niistä ainakin muutaman ensimmäisen sadan :) Aikamme pienessä tihkusateessa käveltyämme ja kasveja ihailtuamme palasimme puiston pohjoispäätyyn Laugardalslaugiin ja menimme uiskentelemaan. Altaita oli moneen lähtöön urheilualtaasta todella kuuman veden pikkualtaisiin. Oli hämmentävän hienoa lillua hyvin lämpimässä vedessä päät pinnalla n. 7 asteen ulkoilmassa keskellä sakeahkoa vesihöyryä. Uskaltauduimme myös kokeilemaan 38-asteista vettä, joka aluksi tuntui melkein kiehuvalta, mutta rentoutti pian. Tarjolla olisi ollut myös 40- ja 42-asteiset altaat, mutta ajatuskin lämmitti liikaa.

Aamupäivän reippailun jälkeen menimme baariin - hotellimme salaattibaariin lounaalle :) Njam, njam. Runsas valikoima salaattitarpeita, jälkkärihedelmiä, keittoa yms. Ja mahat tulivat täyteen juuri sopivasti. Tunnelma, ja hepuli, sen kun kohosi päivän mittaan, kun iltapäivän ratsastusretki lähestyi.

Iltapäivällä yksi osa Islantiunelmaamme toteutui - pääsimme ratsastamaan. Meidät tuli hotellin edestä hakemaan mainio setä, joka kurvasi meidät turvallisesti Laxnesin tilalle issikoiden tykö. Maisemat matkalla olivat jälleen komeita, näimme alkusoittoa ihmeellisestä Islannista laaksoineen ja vuorineen. (Kuljettaja muuten kertoi käyneensä Lapissa, joskaan ei ollut ollenkaan ihastunut itikoihin.) Noin varttitunnin ajomatkan jälkeen ympärillämme tosiaan oli satakunta heposta liki kaikissa mahdollisissa väreissä. Saimme tilalta lainaksi kypärät ja epävakaisessa säässä tarpeelliseksi osoittautuneet sadevaatteet. Ryhmämme oli ihanan pieni, me kaksi, brittirouva ja ohjaaja sekä ilmeisesti tallityttö. Pollet olivat mahtavia! Tietenkin :) Molempien heposet olivat reippaita ja helppoja ratsastettavia. Töltti sujui ja laukkaamaankin päästiin. Huisinta oli loppukurvaus tilan pihaan laukaten. Leenalle melkein tuli tippa linssiin paluumatkalla tilalle, kun tajusi olevansa oikeasti issikan selässä Islannissa. Molemmilla oli leveä kestohymy kasvoilla koko ratsastuksen ajan ja vielä sen jälkeenkin. Poskilihakset olivat kovemmassa treenissä kuin kropan ratsastuslihakset. Maisemat olivat todella hienoja, sanoin on vaikea kuvata. Ratsastuspolut kiertelivät kukkuloiden keskellä, pienen joen varressa rinteitä ylös ja alas. Näimme myös jyrkän rotkon ja lammen. Sää vaihteli puolipilvisestä poudasta tihkusateen kautta rankempaankin tuuleen ja sateeseen. Ajoittain myös aurinko pilkahti pilvien välistä esiin. Tilalle palattuamme kukaan ei vaikuttanut erityisen kiinnostuneelta rahoistamme, mutta kiltteinä ja rehellisinä suomineitoina tietenkin maksoimme onnistuneen ratsastusreissumme.

Hotellille palattuamme olo oli hieman väsynyt, mutta onnellinen. Päivä täynnä ihania kokemuksia. Nälkä kuitenkin ajoi meidät jälleen liikkeelle. Tähtäsimme Reykjavikin keskustaan Caruso-nimiseen ravintolaan, jota eilisessä "auta lähimmäistäsi" -tilanteessa myös mukana ollut nuorehko nainen suositteli. Ravintola oli kuitenkin tupaten täynnä, pöytää olisi joutunut odottamaan liki tunnin. Palasimme pääkatua jonkin verran "kotiin päin" ja ruokailimme Oliver-nimisessä ravintola-baarissa. Ruoka oli tavallisen hyvää, jälkkärisuklaakakku oikeinkin herkullista, palvelu tosin oli melko välinpitämätöntä. Paluumatka hotellille meinasi olla hieman rankka, kun tuuli äityi hurjaksi. Aurinko kyllä paistaa vieläkin, lämmintä +5, mutta tuuli tekee säästä hyytävän. Onneksi me osasimme varautua jo lähtiessä kerrospukeutumisella :) Nyt vielä pientä venyttelyä ja virkistävät yöunet ennen huomista koko päivän ratsastusta Eldhestar-tallilla.